Les primeres
mostres literàries de la Renaixença van ser les poètiques. Aquestes primeres
composicions tingueren lloc al Principat cap al 1830, en un moment en què es va
produït l’eclosió del Romanticisme a les nostres terres. A més a més, les
poesies en català només apareixien de manera esporàdica introduïdes en les
publicacions periòdiques en llengua castellana. Entre totes aquestes
publicacions podem destacar el cas més emblemàtic, La pàtria de Carles Aribau, publicada en la revista El Vapor el 1833. Una altra publicació
que vas deixar petjada en la societat va ser la de Joaquim Rubió i Ors, que
escrivia sota el pseudònim de Lo Gaiter
del Llobregat.
Per altra banda,
hem de dir que van sorgir poetes que seguien els tòpics temàtics i retòrics del
Romanticisme. Alguns dels autors que en podem destacar pel que fa a la poesia
són Tomàs Aguiló, Marià Aguiló, Tomàs Villaroya, Vicent Boix (el qual escrivia
sota el nom de Lo Trobador del Túria),
Vicent W. Querol i Teodor Llorente. Aquest dos últims van organitzar els Jocs
Florals a la Universitat de València el 1859, però a partir del 1879
s’iniciaren els Jocs Florals de Lo Rat Penat.
JACINT VERDAGUER
Jacint Verdaguer és
considerat el poeta més gran de la Renaixença. Tot i que va ser un bon
prosista, com ho demostren Excursions i
viatges (1887) i Dietari d’un pelegrí
a Terra Santa (1889). Verdaguer és reconegut principalment com a poeta. Una
de les característiques més importants de l’obra de Verdaguer és que aplica un
lèxic riquíssim, d’arrel popular, als temes erudits. Jacint Verdaguer va ser un
dels fundadors de la llengua literària moderna.
L’obra poètica de
Verdaguer es classifica en tres blocs temàtics: èpica, religiosa i històrica i
patriòtica. Pel que fa a la poesia èpica, hi destaquen principalment dos grans
poemes: L’Atlàntida i Canigó.
- Atlàntida (1877) és una composició basada en la llegenda del desaparegut continent dels atlants i mesclada amb altres llegendes d’origen grec.
- Canigó (1886) és una llegenda ambientada als Pirineus en els temps de la Reconquesta. Malgrat l’existència d’un argument, el veritable protagonista del poema és el Pirineu, amb el seu esplèndid paisatge.
En la poesia
religiosa aplega elements místics i populars, la qual cosa la fa senzilla i
entenedora. Cal distingir una sèrie de composicions de caire místic, com Idil·lis i cants místics (1879), i unes
altres de caràcter ascètic, que mostren conflictes espirituals del poeta, com Flors del Calvari (1896).
Respecte a la seua
poesia històrica i patriòtica, Verdaguer canta a la seua terra amb temes
històrics, llegendaris i populars, a la qual dedica una part important de la
seua producció poètica, com ara l’Oda a
Barcelona (1883). Entre les obres de caràcter històric i romancesc
destaquen Nit de sang (1888), que
tracta de la Guerra dels Segadors, i Les
barres de sang (1888), que explica l’origen de l’escut de Catalunya.
TEODOR LLORENTE
Teodor Llorente és
considerat el poeta més destacat de les lletres valencianes. Durant la
joventut, Llorente només va escriure en castellà, però gràcies a la influència
del mallorquí Marià Aguiló, va començar a escriure en valencià i va esdevenir
el mestre dels poetes de la Renaixença. Va ser també Marià Aguiló qui el va
encoratjar a restituir els Jocs Florals.
A més a més, va ser
president i mantenidor dels Jocs Florals de Barcelona i mantenidor dels de
València, en què va guanyar la flor natural els anys 1879, 1887 i 1907. Fou
també membre fundador de Lo Rat Penat i president de l’entitat, en la qual
s’implicà i influí considerablement. Sempre estava en contra de la politització
del moviment renaixentista, i va aconseguir, durant anys, mantenir el
valencianisme dins la submissió culturalista, malgrat que fou conscient del
fracàs, fins i tot en el pla cultural, de la seua posició regionalista.
Llorente va marcar
la pauta que havien de seguir els escriptors valencians de la Renaixença, que
no fou més que una repetició abusiva dels tòpics de la poesia dels Jocs Florals
i va controlar també els projectes renaixentistes. Un dels seus objectius va
ser evitar que el ressorgiment literari repercutira en ambients polítics. Tot i
la personalitat i l’experiència literària, Llorente no va saber superar els
tòpics de la poesia jocsfloralesca i tampoc no va voler incoporar-hi les noves
tendències del final del segle.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada