El teatre de la
Renaixença va aplegar una tendència popular i una tendència culta. Pel que fa
al teatre popular podem dir que aquesta tendència està formada per obres
escrites en una llengua col·loquial farcida de vulgarismes i castellanismes,
que presenten situacions quotidianes. Els autors més representatius en aquest
sentit fores Frederic Soler, Eduard Escalante i Josep Bernat i Baldoví.
Per altra banda, el
teatre culte és una mena de teatre romànic, que intenta trencar amb el
classicisme. Inclou obres que mostren una gran varietat de situacions i
personatges, amb l’amor com a tema més destacat, i escrites en una llengua
culta i arcaica. L’autor més representatiu va ser Ángel Guimerà.
FREDERIC SOLER
Frederic Soler va
nàixer a Barcelona el 1839. Des de molt jove va participar en els tallers o
pisos, on grups d’aficionats representaven obres teatrals casolanes que
constituïen un autèntic entreteniment, Va morir a la seua ciutat natal el 1895.
Aquest autor ha estat considerat el fundador del teatre en la nostra llengua. L’obra
de Soler presenta tres etapes distingides.
La primera etapa es
caracteritza perquè va iniciar la seua producció dramàtica amb un seguit
d’obres inconformistes que fregaven la barroeria. La segona etapa rep el nom de
“La Gata”, nom que prengué d’una societat teatral creada pel mateix Frederic
Soler i altres amb l’objectiu de representar un teatre estable en català, i
comprèn des del 1864 fins al 1866. L’autor adoptà el pseudònim de Serafí
Pitarra i escriví paròdies de drames romàntics que reberen el nom de gatades.
Hi destaca El castell dels tres dragons
(1865). Finalment, el tercer període abraça els anys 1866 – 1895, on Soler va
escriure veritables drames romàntics i comèdies costumistes. Va obtindre un
gran èxit de públic amb les obres Les
joies de la Roser (1866) i El rector
de Vallfogona (1871).
Eduard Escalante és
considerat el màxim representat del sainet valencià. Va escriure una
cinquantena de sainets que reflecteixen els canvis socials de la València de
mitjan segle XIX. El teatre d’Eduard Escalante manifesta una ideologia
popularista i liberal, i en l’aspecte lingüístic, reprodueix una barreja
idiomàtica en què, de vegades, força el llenguatge per donar més comicitat al
text.
Les obres teatrals
d’Escalante reprodueix, amb un to satíric, ambients i personatges tipificats
(l’avar, la xica honesta...) de l’època en què va viure. No deixen, però, de
ser una crítica superficial i benigna que no va arribar mai a ser
inconformista.
En l’aspecte
lingüístic, el seu teatre fou un autèntic mostrari de la situació de la llengua
de València de la seua època, sobretot la dels barris populars. Les seues obres
més destacades són Bufar en caldo gelat
(1869), L’escaleta del dimoni (1874)
i Les xiques de l’entresuelo
(1877).
ÀNGEL GUIMERÀ
Àngel Guimerà ha
estat l’únic autor del nostre teatre del segle XIX a assolir un èxit important
tant dins com fora de les fronteres. La seua dedicació al teatre començà amb el
drama Gal·la Placídia, obra estrenada
el 1879, que podem situar dins la tradició del romanticisme històric i que
representà la restauració del nostre teatre.
Guimerà va
convertir la passió humana en el tema principal de la seua producció teatral,
que combinava amb un model de llengua viva i eficaç des del punt de vista
escènic. Tant la temàtica com el model de llengua van esdevenir referents per a
autors contemporanis de Guimerà. Angel Guimerà ha estat considerat un autor
renovador dins el Romanticisme.
L’obra dramàtica de
Guimerà es divideix en tres etapes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada